CD&V en N-VA niet meer in kartel

Op 31 januari 2011

CD&V en N-VA trokken in 2006 in kartel naar de kiezer en dat leverde in Evergem 34,13 procent van de stemmen op. "Het bestuur van CD&V heeft in nauw overleg met N-VA beslist om voor de verkiezingen van 2012 elk een aparte lijst op te stellen", zegt Jean-Paul Corin, voorzitter van christen-democraten in Evergem. "Onze samenwerking loopt wel nog verder tot in 2012, maar nadien doen we elk op eigen krachten verder. De politieke wereld is ondertussen fel veranderd. Beide partijen zijn van mening dat de tijd rijp is om met een zelfstandige lijst uit te pakken. Of een samenwerking nadien mogelijk blijft? Dat is vandaag helemaal nog niet aan de orde, maar ook niet uitgesloten."

De lijstvorming van CD&V wordt de komende maanden opgestart. Wellicht blijft burgemeester Erik De Wispelaere kopman en duwt Vlaams minister Joke Schauvliege de lijst om haar partij te steunen. Huidig schepen Joeri De Maertelaere van PVG zal zich ten slotte nu ook zeker als kopman bij N-VA aanbieden voor de verkiezingen. (JSA)