(dak)Pannen en leien gratis tot 31 juli naar recyclagepark

Op 28 juni 2014

De Evergemse gemeenteraad is na een korte discussie, schorsing en een stemming van meerderheid tegen oppositie tot het besluit gekomen dat inwoners tot 31 juli hun pannen en leien die beschadigd raakten door de hagelstorm, gratis naar het containerpark mogen brengen.

Voor raadslid Eddy Colombeen (Groen) is het ongehoord dat die maatregel werd genomen zonder de goedkeuring van de gemeenteraad.

‘We moesten snel beslissen en twee raadsleden van de oppositie stelden me die maatregel telefonisch voor’, repliceerde burgemeester Joeri De Maertelaere (N-VA). Johan Van hove (SP.A) wou de periode verlengen tot eind 2014. ‘Bij veel mensen kunnen de herstellingen niet meteen worden uitgevoerd’, argumenteerde Van hove. Eddy Colombeen (Groen) milderde die suggestie door de periode van gratis aflevering te beperken tot 31 augustus.

Schorsing

Na een schorsing van de raadszitting werd voor beide voorstellen geen meerderheid gevonden. Nadat De Maertelaere erop wees dat de parkwachters onder druk staan en het voor hen nu al moeilijk is om te oordelen of het afval al of niet aan de storm gerelateerd is, steunden de raadsleden van de N-VA/CD&V-meerderheid het collegevoorstel.

Op het voorstel van Christine De Wispelaere (SP.A) voor een uitzonderlijke gratis ophaalbeurt voor grof huisvuil, ging de meerderheid niet in.