N-VA Evergem

De 44-jarige Kurt Moens wordt de nieuwe OCMW-voorzitter.

Op 18 oktober 2012

Nieuwsblad  17/10/2012

‘We verdeelden de mandaten puur op het aantal voorkeurstemmen’, vertelt Joeri De Maertelaere (N-VA). Als lijsttrekker van de winnende partij is hij burgemeester. Eerste schepen wordt huidig burgemeester Erik De Wispelaere (CD&V).

CD&V mag nog vier schepenen leveren voor de volledige bestuursperiode en een extra voor de eerste drie jaar. De onderhandelingen verlopen blijkbaar niet vlot. Over de namen van die schepenen is immers nog geen akkoord. ‘Daarvoor hebben we tijd tot acht dagen voor de installatievergadering’, houdt De Wispelaere de boot af.

Apothekeres Kathleen Depoorter (N-VA), de 41-jarige echtgenote van de Evergemse huisarts Alain Bogaert, wordt de tweede schepen. Met 1.182 rode bolletjes achter haar naam had ze na lijsttrekker De Maertelaere de meeste voorkeurstemmen. Haar man staat in de rij met voorkeurstemmen op de derde plaats, maar kan niet zetelen samen met zijn vrouw.

De 44-jarige Riemenaar Kurt Moens komt met 862 voorkeurstemmen op de vierde plaats en wordt OCMW-voorzitter. In de volgende bestuursperiode zetelt hij ook in het schepencollege. Moens heeft voor N-VA ook een zitje in de provincieraad. Uit dezelfde woonkern komt de 60-jarige Patrick Huyghe. Hij zetelt de jongste zes jaar met Moens in de OCMW-raad en wordt vierde schepen. Daarna volgt de 60-jarige Rob Trenson, gepensioneerde onderwijzer en huidig voorzitter van N-VA Evergem. Om burgemeester De Maertelaere een beetje te ontlasten, zal hij de gemeenteraad voorzitten. De laatste drie jaar van de bestuursperiode wordt hij ook schepen.

De precieze verdeling van de bevoegdheden moeten CD&V en N-VA nog onderhandelen.