Inwoners Vogelwijk bezorgd over inbraakgolf

Op 28 april 2017, over deze onderwerpen: Persartikels
De inwoners van de Vogelwijk in Rieme

De inwoners van de zogenaamde Vogelwijk in het kanaaldorp Rieme zijn erg bezorgd over de vele inbraken en vandalisme die de wijk de laatste maanden teistert. Het gemeentebestuur belooft dat er straatverlichting komt in de Spiedamstraat, die vaak als vluchtroute dient. Maar de bewoners dringen ook aan op een intenser gebruik van het BIN-netwerk en de installatie van camera's.​

De schrik zit er goed in bij de bewoners van de Vogelwijk. Iedereen heeft wel een buur of overbuur die al het slachtoffer was van een inbraak(poging) of vandalisme, of was er zelf het slachtoffer van. In de laatste twee maanden van 2016 en de eerste drie maanden van 2017 waren er 27 inbraken of inbraakpogingen in de wijk waar zo'n vierhonderd huizen staan. En dan is er nog het vandalisme en de joyriders die 's avonds voor overlast zorgen. Herbert De Vos (46) is coördinator van het BIN-netwerk en woont op de hoek van de Pelikaanstraat en de Spiedamstraat.

Tuinkabouter

"Een week of drie geleden hebben zes vandalen een tuinkabouter van een van de buren stuk geslagen en de brokstukken ervan tegen mijn keukenraam gegooid. De schade aan het raam is groot", zegt hij.

Inbrekers viseren bijna altijd cash geld en juwelen en zelden elektronica zoals tv's of computers. "Dat komt omdat ze bijna altijd met de fiets of een brommer komen", zegt een buurtbewoner. "Ze vluchten dan weg via de Spiedamstraat. Daar is het erg donker en er staat een fietssas aan een overweg met een goederenspoorlijn. Je kan daar niet voorbij met de auto, maar wel met de fiets of bromfiets." Patrick Huyghe (N-VA) is schepen van Leefmileu en woont zelf in de Vogelwijk. "Het goede nieuws is dat de politie een positief advies heeft gegeven voor de installatie van straatverlichting in de Spiedamstraat", zegt hij.

Junkies

"Het gemeentebestuur steunt die vraag ook voluit. Het klopt dat criminelen handig gebruik maken van die overweg om weg te vluchten. De omgeving van die overweg trekt ook junkies aan, maar die overweg is niet onze bevoegdheid. Daarvoor moeten we aankloppen bij spoorwegbeheerder Infrabel", zegt de schepen. "De politie doet wat ze kan met de middelen die ze heeft, maar er heerst een gevoel van machteloosheid", zegt buurtbewoner Patrick De Wulf. "De inbrekers gaan vaak ook erg driest te werk, met duizenden euro's inbraakschade tot gevolg", klinkt het bij iemand anders. De politie zou ook op de verkeerde momenten patrouilleren. "Ze rijden hier vaak in de voormiddag rond met een anonieme politie-auto. Dat is niet meteen het moment waarop de kans op inbraken het grootst is."

69 inwoners van de wijk hebben zich aangesloten bij het Buurt- en Informatienetwerk (BIN) waarvan Herbert de coördinator is. Inwoners brengen de politie op de hoogte van verdachte dingen en de politie verwittigt alle BIN-leden daarvan per sms. Omdat dat niet altijd van een leien dakje loopt, overwegen sommige buren ook om met elkaar te communiceren via sms of WhatsApp. De politie zou ook werken aan een Facebookgroep die de altertheid van de bewoners moet verhogen en zo de inbraakgolf stoppen.

Bron: hln.be (Hannes Cools)