Kompanen CD&V en N-VA worden na zes jaar kartel concurrenten

Op 28 augustus 2012

Huidig burgemeester Erik De Wispelaere trekt de CD&V-lijst. Eerste schepen Joeri De Maertelaere, die voor het kartel PVG (Ploeg Vrije Gemeentenaren)-SP.A in de raad zetelt, voert de N-VA-lijst aan. CD&V/N-VA en PVG-SP.A vormden de meerderheid en werkten goed samen. Op de aankoop van het kasteel van Wippelgem kreeg die coalitie veel kritiek. Ook de stijging van veel retributies, het parkeerprobleem in Evergem-centrum en de locatie van nieuwe sportterreinen zetten veel kwaad bloed.

De Wispelaere en De Maertelaere, de leidende kompanen van de jongste zes jaar, zijn concurrenten in de kiesstrijd. Met de burgemeester opnieuw als lijsttrekker en Vlaams minister Joke Schauvliege als lijstduwer vertrekt CD&V in pole position. Maar ook N-VA heeft een sterke lijst en ook kopman De Maertelaere ambieert de burgemeesterssjerp. Omdat CD&V wellicht de meeste zetels behaalt, is dat objectief enkel haalbaar met een regenboogcoalitie en CD&V in de oppositie. Als CD&V opnieuw de grootste partij is, ligt een coalitie met N-VA voor de hand en kan een ruime meerderheid worden gevormd.

Patricia De Waele was in 2006 lijsttrekker voor Open VLD maar is intussen Vlaams volksvertegenwoordiger voor LDD. Ze zetelt 18 jaar in de gemeenteraad, was in de vorige bestuursperiode schepen en ruim drie jaar waarnemend burgemeester. Haar plan om met een lijst met onafhankelijken aan de verkiezingen deel te nemen, is om gezondheidsredenen afgevoerd. Ook het afhaken van Kerste en Ilse Van Grembergen, dochters van gewezen Vlaams minister, ex-burgemeester en PVG-bedenker Paul Van Grembergen, kan de verkiezingsuitslag beïnvloeden.