N-VA zet zegetocht verder

Op 15 juni 2010

Hoewel Joeri De Maertelaere zelf geen kandidaat was op de N-VA-lijst, is de 35-jarige advocaat uit Ertvelde uiterst tevreden met de overweldigende resultaten van zijn partij.

De Maertelare zetelt voor het kartel PVG-SP.A in de gemeenteraad van Evergem en is eerste schepen. Onlangs outte hij zich echter als N-VA'er. De Maertelaere voert trouwens juridische opdrachten uit op het kabinet van Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA).

'Ik hoopte op een felle stijging, maar ik verwachtte niet dat N-VA ook in het Meetjesland zoveel progressie zou maken. Die regio is traditioneel een CD&V-bastion. De uitslag van onze partij is zeer uitzonderlijk. In de meeste kantons van het Meetjesland behaalt N-VA iets minder dan 30procent van de stemmen. In het kanton Evergem is dat zelfs 31,15procent. Met 32,33procent doet het kanton Kaprijke nog beter, maar dat had met Rufij Baeke een lokale kandidaat. Evergem had met Kurt Moens enkel een opvolger', merkt De Maertelaere op.

'Na driejaar stilstand hebben de Vlamingen er duidelijk genoeg van. Ze wensen een grondige staatshervorming. We danken ons succes ook aan het politiek talent van Bart De Wever. Voor onze partij is het nu gemakkelijk om interessante mensen te werven om voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 sterke lijsten te vormen. Wie nog twijfelde, is nu over de streep getrokken', betoogt De Maertelaere.

Ook in het kieskanton Kaprijke, de thuishaven van huisdokter Rufij Baeke, deed de NV-A het met ruim 32procent van de stemmen uitstekend.

'Een zeer verheugende uitslag' noemt Baeke het resultaat. 'Wij zijn een heel jonge afdeling en dus erg trots met de stembusgang. Uiteraard heeft het Bracke-effect ook hier meegespeeld. We zijn ook heel blij met de evolutie die zich in de regio aftekent. Meer en meer komen er NV-A-mensen in de gemeentebesturen in onze regio. We zien in Evergem schepen Joeri De Martelaere verschijnen, in Assenede is er Guido Van de Veire. Dat stemt ons tevreden. Het moet ook de aanzet zijn om in andere gemeenten zoals Sint-Laureins of Zomergem de witten vlekken op te vullen. Daar zijn momenteel nog geen vertegenwoordigers, of hebben we nog geen afdelingen.'

Het feit dat zijn partij zo goed scoorde in Kaprijke is volgens Baeke ook nog te wijten aan het feit dat de traditionele partijen binnen Kaprijke volgens hem bijzonder slecht georganiseerd zijn momenteel. 'Bij oud-schepenen van CD&V bijvoorbeeld zag ik niet eens een tuinbord staan' blijkt Baeke terug op de campagne. 'Deze uitslag biedt perspectieven voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen, al zal veel afhangen van de komende politieke ontwikkelingen in België.'  (emt/ivh)