N-VA Evergem

OCMW Evergem wil meer leefloners aan het werk krijgen

Op 6 augustus 2014

Het OCMW sloot samenwerkingsakkoorden af met de vzw Vokans en het Centrum voor Arbeidszorg De Sprong.

De Sprong, een onderdeel van het Psychiatrisch Centrum Sint-Jan Baptist in Zelzate, zal leefloonklanten, die bij de Dienst Tewerkstelling van OCMW Evergem met een arbeidstraject zijn gestart, individueel begeleiden.

Trainingen

‘In samenwerking met de arbeidstrajectbegeleider van het OCMW zal De Sprong de leefloonklant minimum 100 uren concrete jobcoaching en -training aanbieden. Dat zal een opstap zijn naar volwaardige tewerkstelling’, zegt OCMW-voorzitter Kurt Moens. ‘Vokans zal diezelfde mensen intensieve sollicitatie- en attitudetrainingen geven. Door in de opleiding de taalvaardigheid, bekwaamheden en ook de sociale vaardigheden van de leefloonklanten bij te spijkeren, zullen hun kansen op een reguliere tewerkstelling worden vergroot. Via individuele gesprekken worden ook nog de persoonlijke ontwikkelings- en bijhorende actieplannen opgesteld. Die kunnen dan dienen als basis voor een overdracht naar de VDAB’, zegt Moens.