TelefoonSTER nieuw leven ingeblazen met vrijwilligers

Op 24 januari 2024, over deze onderwerpen: Sociale zaken

Het initiatief TelefoonSTER, oorspronkelijk gestart tijdens de coronapandemie, krijgt een herstart in Evergem. De Sociale Dienst introduceert ditmaal vrijwilligers voor de telefonische dienstverlening, gericht op inwoners die eenzaamheid ervaren. Het project, voorheen uitgevoerd door gemeentepersoneel, wordt nu geleid door een groep vrijwilligers, waarvoor meer deelnemers nodig zijn.

Burgemeester Joeri De Maertelaere benadrukt: "Met het luisterend oor van vrijwilligers willen we tonen dat we ook een zorgzame gemeente zijn." Leen Ysebaert, schepen van Sociale Zaken, voegt toe: "Het is belangrijk dat we als gemeentebestuur ook eenzame senioren bereiken. Velen hebben nood aan contact. Dat ondervonden onze mensen al tijdens de coronapandemie."

Senioren kunnen via de website evergem.be/telefoonster of telefonisch op 09/216.05.00 een gesprek aanvragen. De vrijwilligers, ook wel TelefoonSTERREN genoemd, zullen contact opnemen en vertrouwelijk omgaan met de aanvrager. Het doel is het creëren van wederzijds vertrouwen via telefonisch contact.

Burgemeester Joeri De Maertelaere moedigt aan: "Met het luisterend oor van vrijwilligers willen we tonen dat we ook een zorgzame gemeente zijn." Schepen Leen Ysebaert roept op tot meer vrijwilligers en benadrukt dat het bij telefonisch contact blijft, met de nadruk op luisteren naar de behoeften van de gesprekspartners, zonder praktische hulp te bieden zoals boodschappen doen. Het gemeentebestuur hoopt op een warme respons van geïnteresseerde vrijwilligers.