Burgers en politie samen tegen dieven

Op 12 maart 2016, over deze onderwerpen: Persartikels

BELZELE MEEST INBRAAKGEVOELIG DORP MET 21 GEVALLEN OP 3.000 INWONERS

Burgers en politie samen tegen dieven

Onder andere aan de Kuitenbergstraat werd dit weekend een BIN-bord onthuld dat inbrekers moet afschrikken.

De inwoners van Belzele bij Evergem zijn de inbraken beu en willen samen met de politie de inbrakengolf stoppen. Afgelopen weekend werden twee nieuwe Buurtinformatienetwerken (BIN) opgericht. Vorig jaar werd in Belzele 21 keer ingebroken. Heel veel voor een dorp van dik 3.000 inwoners. Belzele was het meest inbraakgevoelige dorp van de politiezone Assenede-Evergem.

JOERI SEYMORTIER

Er worden twee BIN's opgericht: eentje voor de omgeving van de Kuitenbergstraat en een ander voor de buurt van Gaverse en Heerweg. "Ze hebben bij mij thuis ingebroken en zoiets is echt heel ingrijpend", vertelt Rudy Cremers die samen met Freddy De Vos coördinator wordt van de BIN Kuitenberg. "Ik woon zelf in de Witakker en daar staan 19 huizen. In zeven ervan werd al ingebroken. Heel raar, want wij zijn een doodlopende straat en de dieven kunnen dus maar langs één kant vluchten. De buren komen hier ook allemaal heel goed overeen en er is dus veel sociale controle. Maar toch wordt hier zo vaak ingebroken. Er moet echt iets gebeuren en daarom hebben we de politie en de gemeente gevraagd om een BIN te mogen opstarten. Iedereen die iets verdachts ziet, zal nu veel sneller de politie verwittigen. Wanneer er verdachte handelingen zijn, zal de politie ook de burgers verwittigen via sms of mail. Zo kunnen we de lichten aansteken en eventuele dieven wegjagen. Laat ons vooral hopen dat we de inbrakenplaag onder controle krijgen."

Koploper

Commissaris Steven De Smedt is blij met het initiatief van de burgers. "Evergem groeit met een paar honderd inwoners per jaar, dus zijn er steeds meer ogen nodig om alles in de gaten te houden", zegt de commissaris. "We hebben niet genoeg politiemensen om altijd overal op hetzelfde moment te zijn. Daarom is de samenwerking met de burgers zo belangrijk. Alles wat ze zien, moeten ze ons zo snel mogelijk melden. Vorig jaar waren er in Belzele 21 inbraken. Daarmee staat Belzele op de vierde plaats in de top van Assenede-Evergem. Maar als we het aantal inbraken vergelijken met de inwoners per dorp, dan is Belzele met stip het meest inbraakgevoelige dorp van onze politiezone. Hoe dat komt? Een echte uitleg is daar niet voor. Vanuit Belzele zit je natuurlijk wel heel snel op de N9 en dat is een goede vluchtweg voor dieven."

Sociale controle

Of de twee nieuwe BIN's het aantal inbraken zal doen dalen, weet niemand. "We hebben nu al dertien BIN's in Evergem en Assenede", zegt commissaris De Smedt. "In 2008 hadden we 133 inbraken in onze zone. In 2012 is dat gestegen naar een triest record van 292 inbraken. Maar de laatste jaren daalt het aantal inbraken weer: 244 in 2013, 257 in 2014 en 193 vorig jaar. Komt dat door onze acties en de BIN's? Dat kan ik je niet vertellen. Inbraken die vermeden worden door een BIN zijn moeilijk in cijfers te vatten."

Burgemeester Joeri De Maertelaere (N-VA) van Evergem gelooft in de medewerking van de burgers. "De inbraken gaan we nooit op nul kunnen krijgen, maar alle middelen om het cijfer te doen zakken, moeten we gebruiken. De samenwerking tussen politie en burgers is een goede zaak. Het verhoogt de sociale controle en het verhoogt ook het veiligheidsgevoel van onze mensen", zegt de burgemeester.

Bron: www.hln.be

Foto: JSA