Nieuw jeugdontmoetingscentrum in Evergem

Op 26 februari 2020, over deze onderwerpen: Persartikels

Evergem heeft na bijna tien jaar opnieuw een jeugdcentrum.

Nadat in Sleidinge jeugdhuis Den Orbit dicht ging en in Wippelgem Exploot werd opgedoekt, mist Evergem sinds 2012 een ontmoetingsplek voor niet-georganiseerde jongeren. Tot nu.

Vorig jaar vond onze nieuwe schepen voor jeugd Kenny Ketels aan de Kapellestraat een locatie voor een jeugdcentrum. Na een lange voorbereiding ging het vrijdag 21 februari open.

De gemeente huurt het pand waarin vele jaren café De Vier Emmers gevestigd was.

Er zijn heel wat mogelijkheden. Het café is heel ruim en achteraan bevinden zich nog een keuken en een goed geïsoleerde feestzaal. Boven zijn er nog enkele lokalen om te vergaderen of te gamen. Er is reeds wifi voorzien. De kosten van het project zijn op 140 000 euro geraamd maar via Leader Meetjesland krijgt de gemeente alvast 91 000 euro subsidies.

Enkele vrijwilligere jongeren hielpen het pand opknappen, maar er is nog heel wat werk te doen. Het jeugdcentrum richt zich tot jongeren van 12 tot 20 jaar. Het alcoholgebruik wordt beperkt. Niet-alcoholische dranken zullen slechts 1 euro kosten en flesjes water kunnen gekocht worden aan een halve euro.

Voor de naam van het jeugdcentrum werden ruim vijftig suggesties ingestuurd. Daarvan werd een selectie gemaakt en tijdens het openingsweekend kozen de jongeren zelf de naam.

Aanvankelijk wordt het centrum uitgebaat door medewerkers van de Jeugddienst en leden van de gemeentelijke Jeugdraad maar het is de bedoeling dat ook vrijwilligers hiervoor ingeschakeld worden.

Het jeugdcentrum in de Kapellestraat 54 is open op woensdag (12-19 uur), op vrijdag (15-01 uur ’s nachts) en op zaterdag (13 -01.uur ’s nachts).