Nieuwjaarsboodschap burgemeester

Op 20 december 2023, over deze onderwerpen: Burgemeester

Beste inwoners

Op wereldvlak was 2023 geen goed jaar. Er zijn de beelden en berichten over de oorlog in Oekraïne, het Midden- Oosten en nog vele andere plaatsen in de wereld. Europa verliest door interne verdeeldheid invloed en macht ten opzichte van andere grootmachten.

In eigen land, ook in onze gemeente, slaagt een toenemend aantal mensen er niet of steeds moeilijker in om op het einde van de maand financieel rond te komen. De digitalisering die steeds een grotere rol speelt (bij de banken, online aankopen, energiecontracten, maar ook bij overheidsdienstverlening …) dreigt een nieuwe kloof te doen ontstaan.

Er zijn de zorgen over het klimaat, over migratie, over veiligheid (online en in het 'echte' leven). We zien een verruwing van de menselijke relaties (bijvoorbeeld in het verkeer of op sociale media). Maar wie goed kijkt ziet dicht bij ons elke dag ook vele mooie en hartverwarmende dingen.

In onze gemeente zijn dagelijks vele honderden vrijwilligers de lijm die mensen met elkaar verbindt. Vrijwilligers bij de voedselbedeling, op de scholen, als gemachtigd opzichter, in de woonzorgcentra, de zorginstellingen en de dienstencentra, in de zovele sportclubs, socioculturele verenigingen en jeugdbewegingen, het repaircafé, de meters en peters van wandel- en fietsroutes en van glascontainers, de voorlezers in de bib, op het speelplein, in de parochies, als chauffeur van mindermobiele mensen, in een adviesraad, de wijk- , feest- en kermiscomités, als digihelper, gangmaker van Evergem Sport vzw, vrijwilliger in de volkstuintjes …

Mensen die zo maar, onbaatzuchtig, een deel van hun schaarse vrije tijd geven om iets goed te doen voor een ander. Kleine goedheid. We kunnen als bestuurders, samen met onze diensten, in onze gemeente een goede dienstverlening aanbieden voor jong en oud. Dankzij onze gezonde gemeentefinanciën kunnen we plannen blijven maken om gericht te investeren in verkeersveiligheid, in zorg, bijkomend groen, onderwijs, vrijetijd … Maar we kunnen ons geen lokale samenleving voorstellen zonder al die vrijwilligers. Een hartelijke dankjewel voor die mensen is hier op zijn plaats.

Het is een voorrecht om samen verder te mogen werken om vanuit onze eigen kleine kring, onze straat of vereniging, van onze gemeente een nog betere plaats te maken om te wonen, te leven en te werken! Een fijne eindejaarsperiode en een gezond en gelukkig 2024 voor elk van jullie!

Namens de mandatarissen en personeelsleden van gemeente, OCMW en politie,

Joeri De Maertelaere
burgemeester