Onrust over windmolen aan chemisch bedrijf

Op 1 april 2017, over deze onderwerpen: Persartikels

De buren van het chemisch bedrijf EOC op de grens van Evergem met Gent maken zich zorgen over de eventuele komst van een windmolen.

Op de terreinen wil EDF-Luminus een windmolen bouwen met een tiphoogte van 200 meter en wieken van 70 meter lang. EOC is een zogenaamd sevesobedrijf en dat wil zeggen dat er met gevaarlijke producten gewerkt wordt. "Wij maken ons echt zorgen", zegt Tinneke Merckx in naam van de buren van Overdam en Ralingen. "Wij zijn zeker niet tegen windmolens, wel integendeel. Maar toch niet op die plaats? Wat als er een breuk ontstaat bij de wieken of de gondel en zo'n wiek dan op één van die tanks met gevaarlijke producten valt? En wat met een eventuele brand in de gondel van de molen? Allemaal veel te gevaarlijk zo dicht bij een bedrijf dat met gevaarlijke chemische producten werkt."

Bezwaarschrift

Tot en met vrijdag 7 april kan iedereen die wil een schriftelijk bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepen van de gemeente Evergem. Donderdagavond was er gemeenteraad en daar voelde de buurt zich niet echt begrepen. "We hebben met alle begrip naar alle bezorgdheden geluisterd", zegt schepen Patrick Huyghe (N-VA). "We waren niet verplicht om een buurtvergadering te organiseren, maar hebben dat bewust wel gedaan. Over het dossier zelf kan ik als schepen niets zeggen, zolang het openbaar onderzoek loopt. Pas na het openbaar onderzoek kan en mag de gemeente een standpunt innemen." (JSA)

Bron: hln.be